Design For Change, czyli dziecinnie prosty sposób na rozwiązywanie problemów

Udostępnij:
Design For Change, czyli dziecinnie prosty sposób na rozwiązywanie problemów

Design For Change to metoda kreowanie rozwiązań dająca młodym ludziom pewność siebie i poczucie, że liczą się w swoim społeczeństwie.

Design for change, w skrócie DFC, to globalny ruch w celu zmienienia świata. Został stworzony dla placówek takich, jak szkoły, domy kultury itp. Grupą docelową są dzieci w wieku od 3 do 18 lat, które już dziś chcą użyć swoich super mocy.


Jak to działa?

Jest to metoda, która powstała na wzór Design Thinking. Zamyka się ona 4 krokach oraz daniu dzieciom do zrozumienia, żeby nie pytały się czy mogą, a pokazaniu im, że one również mają moc sprawczą! Aby temat w pełni je zainteresował, same wybierają czym chcą się zająć. Następnie przy pomocy nauczycieli, wolontariuszy czy innego typu przewodników, badają dany aspekt, wymyślają rozwiązania, a na koniec wdrażają je w życie.


Jakie to kroki?

1. Poczuj

Dzieci zachęcane są do wyrażenia co je niepokoi i co chciałyby zmienić. Ich prywatna perspektywa sprawia, że czują się odpowiedzialne za problem. Rozmawiają z osobami, których problem  dotyczy zadając pytania "dlaczego?", aż same zdiagnozują jego źródło.

2. Kreuj

To moment wyzwolenia kreatywności, w którym dzieci wymyślają jak można rozwiązać wybrany problem zgodnie z pozyskanymi informacjami. Nawet najbardziej szalone i śmieszne pomysły mogą okazać się tymi właściwymi, jednak wyboru należy dokonać spośród tych, które nie tylko są odważne ale też dają szybkie i długotrwałe efekty.

3. Działaj 

Dzieci przygotowują dokładny plan działań. Każdy jego krok należy wesprzeć pytaniem "jak?", które ma pomóc określić i wyobrazić sobie w szczegółach kolejne etapy pracy. Po wykonaniu działań warto przeprowadzić retrospektywę by ocenić czy problem udało się rozwiązać w satysfakcjonujący sposób.

4. Inspiruj 

Ostatni etap procesu to zaprezentowanie pracy światu. Można zacząć od tego małego: szkoły, rodziców, znajomych i ludzi z bezpośredniej okolicy lub pochwalić się w internecie na stronach programu. Mali twórcy nie tylko poczują się uznani ale swoim przykładem zarażą inne dzieci rozpoczynając kaskadę zmian.


Dlaczego warto?

Na zajęciach szkolnych, w większości, dzieci są uczone szablonowego myślenia, potocznie nazywanego wstrzeleniem się w klucz. We współczesnym świecie to jednak wcale nie jest przydatna cecha. U pracowników docenia się kreatywność, sprawną komunikację i cechy przywódcze, w życiu prywatnym odpowiedzialność społeczna, empatia oraz budowanie relacji. Dzięki pracy w takiej formule dzieci, już w młodym wieku mogą zyskać pewność siebie i poczuć, że liczą się w swoim społeczeństwie. Badania wykazują, że wynikająca z tego pewność siebie może poprawić wyniki w nauce aż o 28%! * Wystarczy zacząć działać tą metodą podczas lekcji czy innej formie szkolnych zajęć projektowych.



* Więcej informacji:

Na podstawie:


Brak komentarzy